5 Sebab Mengapa Anda Perlu Memiliki Bunga Segar di Rumah

Bunga segar adalah lebih daripada sekadar hiasan yang indah. Selain menaikkan seri ruang rumah anda, bunga segar juga menyimpan 1001 faedah untuk kesihatan anda yang mungkin anda tak tahu selama ni. 


White On White pakar kedai bunga anda, mereka ada kongsikan kepada saya beberapa manfaat sekiranya kita memiliki bunga segar  di rumah. Sama ada anda meletakkannya di ruang tamu atau di bilik tidur, manfaatnya kekal sama. Dah bersedia nak tahu lebih lanjut? Jom saya sampaikan ilmu ini kepada anda pula supaya kita sama-sama boleh meningkatkan kesejahteraan ahli seisi rumah.

1. Faedah kepada Kesihatan Fizikal

i. Meningkatkan Kualiti Udara yang Lebih Baik

Bunga seperti teratai, kekwa dan gerbera adalah pembersih udara semulajadi. Mereka boleh menyerap bahan pencemar dan membebaskan oksigen, dimana iamembantu untuk membersihkan udara di rumah anda. Lebih bersih udara bermakna lebih kurang masalah pernafasan yang akan dihidapi dan ia akan memberi impak kepada persekitaran yang lebih baik.

ii. Melegakan Alahan

Walaupun mungkin ada beberapa orang yang stereotypeterhadap bunga segar dimana ia akan memburukkan lagi tindak balas alahan/alergi, tetapi ada beberapa jenis bunga yang tidak akan mencetuskan sebarang alahan. Contohnya seperti bunga orkid dan mawar yang bukan sahaja akan menaikkan seri ruang rumah anda malah tiada tindak balas alahan juga. Selain itu, tumbuhan seperti eucalyptus juga boleh merembeskan antihistamin semula jadi, yang merupakan penawar kepada alahan/alergi.

2. Faedah kepada Kesihatan Mental

i. Mengurangkan Tekanan dan Kegelisahan (Anxiety)

Kehadiran tumbuh-tumbuhan hijau dibuktikan dapat mengurangkan tekanan dan anxiety. Kajian menunjukkan bahawa warna dan bau tumbuhan segar boleh meningkatkan mood dan menenangkan minda.Tumbuhan seperti lavender dan melati terkenal sebagai ejen penenang dimana ia dapat membantu merangsang ketenangan fikiran dan badan, meredakan kegelisahan dan boleh membantu anda untuk mendapatkan tidur yang nyenyak.

ii. Meningkatkan Mood

Keindahan bunga segar boleh menaikkan mood seseorang. Bunga yang terang dan cerah seperti bunga aster dan bunga matahari boleh menceriakan ruang rumah anda serta membuat sesiapa sahaja yang melihatnya rasa seronok. Tambahan, jika anda meletakkannya di kawasan yang mudah dilihat seperti di ruang tamu. Nak jemput tetamu ke rumah pun dah tak segan selepas ni sebab ada bunga segar yang menaikkan seri ruang tamu anda.


3. Faedah Kognitif

i. Meningkatkan Kreativiti dan Produktiviti
Bunga segar juga boleh merangsang kreativiti dan produktiviti dalam urusan harian anda. Jika anda meletakkan sejambak bunga segar seperti bunga tulip atau teratai di ruang kerja ia boleh mencergaskan fikiran danmeningkatkan ciri kognitif anda.

ii. Meningkatkan Daya Ingatan dan Tumpuan

Kehadiran bunga segar juga dikatakan boleh meningkatkan daya ingatan. Betul ke? Faktor kesegarannya itulah sebenarnya yang membantu mengurangkan keletihan mental dan meningkatkan jangka masa minat atau interest span. Jadi, sekiranya anda meletakkan tumbuhan segar di ruang belajar anak-anak atau ruang kerja anda sendiri, ia boleh mewujudkan persekitaran yang kondusif yang boleh meningkatkan tumpuan dan pembelajaran yang baik. Sangat berguna tips ini untuk kita sebagai mak-mak kan?

4. Faedah kepada Hidup

i. Meningkatkan Hubungan yang Lebih Baik

Bunga boleh mewujudkan suasana yang mesra dan romantik, bak lagu Kita Bikin Romantis tu hehe. Memberi dan menerima bunga ini boleh mengeratkan hubungan tidak kira sama ada sesama suami isteri mahupun antara rakan-rakan, terutamanya bunga ros yang biasa menjadi lambang cinta atau lambang penghargaan.

 

5. Faedah Estetik dan Alam Sekitar

i. Dekorasi

Ramai yang kurang gemar untuk menjadikan bunga segar sebagai bahan dekorasi kerana jangka hayatnya yang terhad. Namun, dengan penjagaan yang betul , anda boleh memanjangkan hayatnya dan menikmati kesegaran dan kecantikannya dalam jangka masa yang lama. Bunga seperti orkid dan peonies boleh berfungsi sebagai hiasan utama di ruang tamu atau ruang makan, menjadikan rumah anda terlihat estetik seperti yang diingini kebanyakan orang sekarang.

ii. Bersatu dengan Alam Semulajadi

Walaupun anda duduk dalam persekitaran bandar, anda boleh mewujudkan suasana yang tenang. Bersatu dengan alam adalah cara yang paling mudah anda boleh lakukan. Hanya tambahkan apa-apa jenis tumbuhan segar di dalam rumah anda. Selain dapat memberikan rasa ketenangan, ia juga menjadikan rumah anda sebagai syurga daripada kesibukan harian. Rumahku syurgaku kan?

Kesimpulan
Sekarang anda dah tahu kan sebab-sebab mengapa anda perlu memiliki bunga di rumah? Pelbagai faedah sebenarnya yang kita dapat sekiranya kita menjadikan bunga segar ini sebagai hiasan utama di rumah. Tak cukup dengan meningkatkan kualiti udara dalam rumah yang bagus untuk anak-anak, anda juga dapat mengurangkan tekanan mental selepas penat seharian bekerja di luar.

Di White On White penggubah bunga mereka adalah yang cukup berpengalaman lama dalam industri dan dapat membantu anda mendapatkan faedah ini di dalam rumah anda dengan susunan bunga yang direka sesuai dengan kemahuan anda. Jangan lupa layari website mereka di sini : https://whiteonwhite.co/my/ dan anda boleh menghubungi mereka sekiranya anda inginkan gubahan bunga yang khas untuk anda.
5 Sebab Mengapa Anda Perlu Memiliki Bunga Segar di Rumah Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on August 05, 2024 Rating: 5

1 comment:

  1. Cantiknya bunga ni Ayu....love it. Pasti kena cari kat white on white ni.... :)

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.