ICLE 2024 - Persidangan Antarabangsa Kepimpinan Melalui Pendidikan

ICLE 2024 - Persidangan Antarabangsa Kepimpinan Melalui Pendidikan telah diadakan pada 1 Ogos hingga 3 Ogos 2024. Persidangan ini adalah dibawah anjuran TMP LITTLE SCIENTIST ACADEMY dengan kerjasama Universiti Geomatika Malaysia. Persidangan antarabangsa yang melibaatkan beberapa buah negara ini adalah bertujuan untuk memajukan pendidikan bagi generasi akan datang. 


Bertemakan "Kreativiti Dalam Pedagogi Pendidikan dan Integrasi Teori Baharu", penganjuran  persidangan ini sememangnya dapat mengeratkan hubungan di kalangan pendidik dari lebih 20 buah negara samada secara atas talian (online) dan bersemuka (offline) untuk membincangkan amalan pendidikan yang mampan dan inovatif.

TMP LITTLE SCIENTIST ACADEMY yang di ketuai oleh Dr. Malini Eaganathan merupakan pemenang dua kali pingat World Book Of Records memikul tugas untuk melaksanakan tugas sebagai penganjur acara berprestij ini dimana merupakan peluang untuk beliau memperkenalkan lebih dekat Malaysia kepada deligasi yang akan menghadiri persidangan ini bertepatan dengan kejayaan beliau yang memperkenalkan Malaysia melalui Pendidikan dan kebudayaan. 


Dengan segala usaha dan keringat Dr. Malini kini berjaya membawa deligasi pendidik ke Malaysia dan melaksanakan pertandingan STEM untuk pelajar tempatan semasa persidangan. Menurutnya beliau sedang dalam proses mendapatkan kelulusan dari pihak Kementerian Pendidikan Malaysia untuk permarkahan dimana markah akan diberikan untuk aktiviti kokurikulum buat para pelajar yang memasuki pertandingan.

Tujuan utama persidangan ini adalah untuk memupuk kreativiti dan inovasi dalam pedagogi pendidikan,serta menyediakan platform bagi para pendidik untuk berkolaborasi dan berkongsi idea mengenai masa depan pendidikan. Dengan kehadiran pendidik dan pelajar dari pelbagai negara (15negara) pelbagai aktiviti akan dijalankan untuk meningkatkan pertukaran pengetahuan dan pemahaman budaya.

Beberapa aktiviti yang dijadualkan termasuklah Olimpiad Antarabangsa dalam Bahasa dan Kepimpinan, pertandingan STEM, sesi latihan, pertukaran budaya, lawatan sekolah, sesi parallel, sesi pembentang kunci, serta bengkel kolaboratif. Aktiviti-aktiviti ini bertujuan untuk menyediakan pengalaman pembelajaran holistik bagi kedua-dua pendidik dan pelajar yang menghadiri persidangan.

Kami memiliki kerjasama yang berharga daripada rakan-rakan kerjasama untuk persidangan ini. Universiti Geomatika Malaysia merupakan rakan kongsi utama dalam merealisasikan persidangan antarabangsa ini dan menjadi tulang belakang kejayaan TMP Little Science berkongsi pengetahuan bersama pelajar baru menganai inovasi. Selain Universiti Geomatika Malaysia, kami juga mendapat kerjasama dari rakan kolaborasi kami iaitu Universiti Nilai untuk Pertandingan STEM yang berlangsung pada 1hb Ogos,2024. 

Bagi Prof Datuk Nazrin Rohizaq bin Che Rose dari Universiri Geomika Malaysia, melalui kerjasama bersama TMP LITTLE SCIENTIST ACADEMY sebagai salah satu usaha dalam bidang pendidikan untuk melatih generasi muda yang berbakat dalam bidang sains dan teknologi. Menerusi persidangan dan pertandingan yang dianjurkan dapat mengasah bakat serta kemahiran generasi muda ini untuk ke peringkat yang lebih tinggi. 


Selain itu World Book of Records London, RELLTAW International, Malaysian Young Scientist Association dan Yayasan Geist adalah sebagai rakan strategik. Sumbangan dan sokongan mereka telah membantu menjayakan persidangan akan datang ini.

Tahniah Kepada Semua Pemenang
Jumlah keseluruhan pasukan yang bertanding secara atas talian dan fizikal (online & offline) adalah sebanyak 259 kumpulan. Iaitu sexara fizikal 75 kumpulan manakala atas talian adalah 184 kumpulan. Kumpulan-kumpulan yang bertanding adalah daripada 12 negara yang mengambil bahagian iaitu Malaysia, Bangladesh, Vietnam, India,Myanmar, Philippines, Brazil, khazakaztan, Nepal, Indonesia, Turkey dan Romania.

Setelah diadili sebanyak 140 kumpulan berjaya dianugerahkan eman (Gold), 71 kumpulan perak (silver) dan 48 kumpulan mendapat gangsa (bronze).

Biarpun terdapat banyak kategoru yang dipertandingkan. Namun untuk anugerah istimewa ini adalah pengiktirafan daripada delegasi-deelegasi yang mengambil bahagian.. Sebanyak 35 kumpulan menerima anugerah ini.



Amtara Penerima SPECIAL AWARD
  • "Soil pH Stabilization and Plant Nutrition Restoration Using Natural Waste"(SMK RAJA MAHAD)  -  SPECIAL AWARD FROM BANGLADESH
  • Exploring the Potential of Agricultural ResiduesAnd Recycled Plastics in the Creation of Durable and Eco Friendly Composite Materials (SMK ANDALAS) - SPECIAL AWARD FROM BANGLADESH 
  • PICK PICKER PICK (SJKC SUBANG) - SPECIAL AWARD FROM BANGLADESH 
  • BANANA STEM AS MULTIPURPOSE ECO FRIENDLY PAPER (SJKT BUKIT RAJAH) - SPECIAL AWARD FROM BANGLADESH 
  • Green Rain Water Purifier (SJKT SIMPANG LIMA) - SPECIAL AWARD FROM BANGLADESH \
  • FINGER PRINT DOOR LOCK (SJKT SIMPANG LIMA) - SPECIAL AWARD FROM NEPAL
  • "Fun With Acid and Alkaline" (St.John's Institution) - SPECIAL AWARD FROM MYANMAR 
  • Plant's eBooster (Sekolah Kebangsaan Seri Selangor) - SPECIAL AWARD PHILIPINES 
  • Revived Alka Water Storage (RAWS) (SJKT ANDALAS & SMK RAJA MAHADI) - INDIA 
  • ˜NEELMOR’ (SMK ANDALAS) - VIETNAM 
  • CLEAN HUB TO SAVE EARTH - CHOOSE (SK PEREMPUAN BUKIT KUDA) - SPECIAL AWARD FROM MALAYSIA 
  • ECO BRICKS (BANGLADESH SPECIAL AWARD FROM MALAYSIA) 
  • Sustainable Air Conditioning Management System (BANGLADESH SPECIAL AWARD FROM MALAYSIA) 
  • Smart Guard School Health Protectors (VietnamS PECIAL AWARD FROM MALAYSIA)
  • MetroEco AirsafeBangladesh (SPECIAL AWARD FROM MALAYSIA)
  • GuardianMyanmar (SPECIAL AWARD FROM MALAYSIA) 
  • FLOOD DISASTER ERS SYSTEM (SMK RAJA MAHADI) - SPECIAL AWARD FROM MALAYSIA

Tahniah kepada penganjur dan pemenang.
ICLE 2024 - Persidangan Antarabangsa Kepimpinan Melalui Pendidikan Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on August 05, 2024 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.