Felipe Taborda Kini Mengadakan Pameran Solo Pertamanya Di Malaysia

Pereka grafik Brazil yang terkenal Felipe Taborda memukau Kuala Lumpur dengan pameran solo pertamanya di Malaysia, “Design Is The Message: The Graphic Art of Felipe Taborda.” 


Pameran telah diadakan di d'Gallery, Dasein Academy of Art, dari 23 September hingga 5 Oktober 2024. Pameran ini akan mempamerkan koleksi karya paling ikonik Taborda yang menakjubkan, menampilkan cara reka bentuk mengatasi visual yang menjadi alat yang berkuasa untuk komunikasi. Selain itu karya yang dipertonjolkan turut meneroka menerusi landskap sosial dan budaya.


Felipe Taborda ialah seorang pereka, pendidik dan pengarang terkenal yang karyanya diraikan di seluruh dunia. Dikenali kerana menyelitkan kreativiti peribadi dengan rasa tanggungjawab sosial yang kuat dalam reka bentuk Taborda mencerminkan kuasa seni transformatif dalam memacu perubahan sosial. 


Beliau yang telah memulakan perjalanannya di Universiti Katolik Kepausan Rio de Janeiro dan kemudiannya mengikuti perfileman dan fotografi di Sekolah Filem Antarabangsa London, diikuti dengan pengajian dalam seni komunikasi di Sekolah Seni Visual di New York. 

Sejak menubuhkan studionya sendiri pada tahun 1990, karya Taborda telah merangkumi pelbagai medium, termasuk penerbitan budaya dan kulit album, dan telah dipaparkan dalam buku reka bentuk antarabangsa terkemuka. Seorang penyokong sejati pendidikan reka bentuk, Taborda terus memberi inspirasi dan mempengaruhi komuniti reka bentuk grafik global dengan visi kreatifnya.


Felipe Taborda sendiri telah menghadiri pembukaan pameran, begitu juga dengan Duta Besar Brazil ke Malaysia yang sama-sama hadir menyerikan acara itu, menonjolkan pertukaran budayanya yang penting. 

Ketika Perdana Menteri Malaysia Anwar Ibrahim merancang lawatannya ke Brazil pada bulan November, pameran ini dapat memberi gmbaran sebagai pengenalan budaya. Ianya dapat memberi gambaran unik tentang seni dan budaya Brazil kepada rakyat Malaysia.

Akademi Seni Dasein juga telah mengadakan dua bengkel eksklusif dengan menjemput peminat seni dan reka bentuk untuk terlibat secara langsung dengan Felipe Taborda. Peserta boleh bertukar fikiran dan mendapat tunjuk ajak menerusi pengalaman Taborda yang banyak
menghasilkan karya kreatif.

Acara Khas:
Syarahan Akademik: “Dari Mana Datangnya Idea?”
Felipe Taborda akan berkongsi perjalanan kreatifnya, daripada cetusan inspirasi awal hingga menyiapkan reka bentuk, memberikan pandangan yang jarang berlaku ke dalam kerja dalaman minda artistiknya.
Tarikh: Isnin, 23 September, 9:30 PG - 11:30 PG
Tempat: Dewan Kuliah Perpustakaan, Akademi Seni Dasein

Bengkel: "Merancang Muzik"
Diketuai oleh Felipe Taborda, bengkel amali ini menjemput para peserta untuk membayangkan semula kulit album ikonik, estetika konvensional yang mencabar dan menggalakkan kreativiti kolaboratif dalam persekitaran yang menarik dan santai.
Tarikh: Selasa, 24 September, 1:00 PM - 5:00 PM
Penyertaan: Slot terhad tersedia

Pameran ini terbuka kepada orang ramai dan menawarkan peluang untuk sama-sama menghargai karya seni. Apa yang lebih menarik ianya juga untuk melibatkan secara langsung dengan artis, mendapatkan pandangan tentang barisan hadapan trend reka bentuk global. 



Ini sekaligus kita boleh melihat kesamaan dan perbezaab budaya antara Malaysia dan Brazil. Pameran ini telah membuka jalan kepada dialog artistik yang bermakna menjelang lawatan diplomatik peringkat tinggi yang akan datang.

Tajuk Pameran: "Reka Bentuk Adalah Mesej: Seni Grafik Felipe Taborda"
Penganjur: Akademi Seni Dasein
Tarikh Pameran: 23 September - 5 Oktober 2024
Tempat: d'Gallery, Akademi Seni Dasein
Waktu Buka: 8:00 PG - 6:00 PTG (Isnin-Jumaat); 8:00 PG - 1:00 PTG (Sabtu); Tutup pada hari Ahad

Jom datang ramai-ramai.
Felipe Taborda Kini Mengadakan Pameran Solo Pertamanya Di Malaysia Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on September 24, 2024 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.